Wat is een urgentieverklaring?
Heeft u door een medisch of sociaal probleem snel een andere woning nodig? Dan kunt u een urgentieverklaring (voorrangsverklaring) aanvragen.
Wanneer kunt u een urgentieverklaring krijgen?
Om de verklaring te krijgen moet u aan een aantal voorwaarden voldoen.
-> U bent 18 jaar of ouder
-> U mag in Nederland wonen of U heeft een Nederlandse nationaliteit
-> u woont in de gemeente Rotterdam, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam of Capelle a/d IJssel,
-> Uw verzamelinkomen is niet hoger dan € 44.035,- als u alleen woont of € 48.625,- als u met meerdere mensen samen woont.
-> U staat ingeschreven bij WoonnetRijnmond,
-> Er geen sprake was van overlast
-> Als u schulden heeft en u daarvoor wel een afspraak gemaakt heeft om alles te betalen
Hoe kunt u een urgentieverklaring aanvragen?
De verklaring vraagt u aan bij Waterweg Wonen.
-> U kunt bellen met Waterweg Wonen via het telefoonnummer : (010) 248 88 88
-> U kunt ook de aanvraag in te dienen door een mail te sturen naar: urgentie@waterwegwonen.nl.
Hoelang duurt het?
Nadat uw aanvraag is ontvangen heeft de gemeente 8 weken de tijd om deze te beoordelen.
Wat kost het aanvragen van een urgentieverklaring?
Het aanvragen van een urgentieverklaring kost € 35,00.
Als u medische redenen heeft kost het €50,- extra voor een onderzoek.
Krijgt u een urgentieverklaring?
Dan ontvangt u de urgentieverklaring digitaal of per post met een uitleg.
U heeft drie maanden de tijd om zelf een goede woning te vinden.
Als hte niet lukt om een goede woning te vinden binnen de drie maanden, dan heeft u misschien recht op hulp van de SUWR bij het zoeken van een woning.
Voor meer informatie en voorwaarden hierover kunt u op deze hier klikken.
Krijgt u geen urgentieverklaring?
Uw aanvraag kan worden afgewezen, u krijgt de reden waarom u geen urgentieverklaring krijgt opgestuurd via de post of digitaal.
U kunt bezwaar maken als u het er niet mee eens bent.