Wat is een urgentieverklaring?
Met een urgentieverklaring kunt u voorrang krijgen bij het zoeken naar een woning in Amsterdam.
Wanneer kunt u een urgentieverklaring krijgen?
Om een urgentieverklaring te krijgen moet uw woonsituatie heel slecht zijn. U kunt voor informatie en advies over een urgentieverklaring ook naar het Sociaal Loket in de Stadsloketten. Bel 020 255 2916 of gebruik het afsprakenformulier om een afspraak te maken.
Hoe kunt u een urgentieverklaring aanvragen?
1. Bekijk eerst de Voorbeeldsituaties en Voorwaarden.
2. Denkt u dat u in aanmerking komt? Bel dan 14 020 (maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur).
Wat kost het aanvragen van een urgentieverklaring?
Voor meer informatie neem contact op met de gemeente Amsterdam.
Is uw aanvraag compleet en heeft u de kosten van de urgentieaanvraag betaald?
Dan ontvangt u binnen 8 weken bericht.
Krijgt u een urgentieverklaring?
Dan ontvangt u de urgentieverklaring digitaal of per post met een toelichting. De goedkeuring van uw urgentie komt vervolgens in het systeem van Woonnet Amsterdam te staan. U heeft drie maanden de tijd om zelf een goede woning te vinden. Voor meer informatie neem contact op met de gemeente Amsterdam.
Krijgt u geen urgentieverklaring?
Dan ontvangt u een afwijzingsbrief digitaal of per post met daarin de reden waarom u geen urgentieverklaring krijgt. U kunt bezwaar maken als u het er niet mee eens bent.